Mer om Köpenhamn

Jag var för trött igårkväll för att skriva mer om min utflykt till Köpenhamn just då. Vi tog tåget till Köpenhamn på morgonen, jag vet att jag skrivit det förut en det är verkligen enkelt att kliva på tåget hemma och sedan kliva av i en världsstad ett par timmar senare. Vi strosade mest runt på stan, lunchen åt vi i Nyhavn, där är så mysigt. Vi satt på en av restaurangerna längs med vattnet. Vi åt vegetarisk burgare, kanske inte det mest tippade valet i Danmark men det lät spännande och var gott. Det var dock inte speciellt nyttigt skulle jag tro, friterad selleri och pommes till. Det var annorlunda och gott men kanske inget jag köper nästa gång jag kommer dit.

Det var verkligen varmt så vi kände inte för att gå i klädaffärer utan strosade mest runt, ett besök på Systrarna Grene är dock ett måste när man är i Köpenhamn 😉

Vi åt frozen youghurt , förra gången jag köpte det lovade jag mig själv att inte ta så mycket nästa gång och det klarade jag 🙂

youg

Dagen gick så fort och med ömma fötter satte vi oss på tåget mot Sverige igen. Det är första gången jag varit i Köpenhamn sedan gränskontrollerna infördes så det tog längre tid än ditresan att komma hem igen. Tågen gick till Kastrup, där fick man kliva av och sedan gå igenom en gränskontroll för att få komma tillbaka till Sverige igen. Sedan var det stopp för poliskontroll i Hyllie.

Köpenhamn känns ändå så mycket närmare nu än förr, man åker enkelt dit med tåget, telefonen fungerar som vanligt och man betalar med sitt vanliga kort. Förr var det ett större äventyr med att åka flygbåtarna eller färjan över och pengarna fick man växla hemma i Sverige innan man åkte över sundet.

One thought on “Mer om Köpenhamn

  1. Kul med utflykt! Tågresan kan kan lätt utnyttja till att prata på. Enkelt och bekvämt!
    Låter som du hade en skön dag!

    Gilla

Kommentera

