Sensommar

Det går inte att blunda för, sensommaren är här. Jag älskar den här tiden på året. Värmen på dagarna är behagligare men man kan fortfarande sitta ute på kvällarna, kanske med tända ljus. Naturen bjuder oss på frukt och bär och man märker med alla sinnen att naturen förbereder sig inför hösten. Det sorgliga är ju att den härliga sommarledigheten närmar sig slutet och man undrar vart den tog vägen. Jag har gjort lite av varje men inte hunnit allt jag velat, men så är det ju. Man prioriterar och tar hänsyn till övrigas viljor. Det känns att den här sommarens dagar vi tog som de kom är slut, i eftermiddag väntar 10-årskalas med kompisarna, imorgon är det släktkalas med min släkt och på söndag släktkalas med R´s släkt. Utöver det så hyr barnen hästar den här veckan så det blir tajt schema hem från stallet och till kalasen. Dessutom har både E och J andra aktiviteter på kvällarna i helgen. Vardagen börjar komma igång även om vi har sommarlov och semester några dagar till och den enda aktiviteten som kommit igång är fotboll för E.

Jag hoppas att sommarlovet har gett barnen fina minnen men det tror jag. Det jag minns tydligast från mina egna sommarlov var faktiskt när jag inte var hemma, dvs antingen när vi var på campingsemester eller hos mormor och morfar. Men rimligtivs var jag ju hemma de flesta veckorna. Jag minns att jag tittade på sommarlovsmorgon (med de där myggorna som kom och landade) och därefter sprang ut och kollade ifall posten hade kommit. Jag hade väldigt många brevvänner som barn 🙂 Vi var också mycket på stranden när jag var barn.

DSC_0162omg
Min mamma påtade mycket i vår trädgård och jag minns att vi tog  hand om tagetesfröerna till nästkommande sommar, därför är doften av tagetes nostalgisk för mig. Tyvärr hag jag inte ärvt mammas trädgårdsintresse, vi har valt att inte ha några rabatter utan har istället blommor i krukor, sedan bärbuskar och fruktträd och lite andra planterade växter men också mycket av den naturliga skog som fanns här innan husen byggdes och vi flyttade hit. Vi har fler planer för vår trädgård men med tanke på att här bara var sprängsten när vi flyttade hit har vi ändå gjort mycket. Vårt område är nybyggt och några grannar har väldigt fina tomter, men de är pensionärer utan hemmaboende barn alternativt unga som han fixa innan de skaffade barn. Vi andra gör så mycket vi hinner och har råd med typ. I år har vi lagt pengarna på altanen och en kattgård (påbörjad men inte klar). En sak som jag gillar med hösten är att det liksom är ok att vara inomhus och pyssla vilket jag gillar betydligt mer än trädgårdsarbete. Jag gillar även stickade tröjor och mörka kvällar med tända ljus 🙂 men först vill jag njuta av sensommaren!

Kommentera

