Kalas, hästar och segling

I fredags hade A sitt 10-årskalas för kompisarna, precis som L fick hon ha sitt kalas i stallet i år. Vi höll själva i det och kompisarna fick rida och sedan fikade vi på kladdkaka. Vi kom på efteråt att det var barnkalas 49 av 52 om man tänker att barnen har kalas som vi håller i tills de fyller 13. Våra tonåringar har ju ofta kompisar hemma på lan, filmkvällar och även bjudningar när de fyller år men då fixar de det mesta själva och behöver inte passas även om vi håller oss hemma så barnkalas för kompisar räknar vi 1-13 år.

I lördags följde R med L och A på långritt. De red 2 mil (1 mil enkel väg) till en sjö, fikade och badade med hästarna. Alla tre tyckte att det var en fantastisk utflykt, själv var jag hemma och förberedde kalas för min släkt. Igår var sista dagen som vi hyrde hästar, då red de en mindre runda och efter att de tränat i ridhuset. Det har varit en intensiv vecka med hästarna men tjejerna har haft så roligt och är så nöjda! Bra att man kan hyra hästar så här när man inte har tid eller råd att köpa egna. Det är ridskolans hästar som vi hyr så tjejerna känner dem väl. I lördags kväll tog J med sig båda sina småsyskon till båten, egentligen skulle han haft en kompis med sig men det blev ändrade planer och tjejerna blev glada när de fick följa med. J tog med dem på en segeltur, sedan värmde han upp bastun som står på en liten brygga. Min pappa hälsade på dem när han körde förbi.

Igår hade vi sista kalaset för den veckan (5 kalas på 7 dagar), som vanligt sedan kusin H föddes så firades kusinerna tillsammans med picnic i Brunnsparken istället för 3 separata kalas på samma vecka med samma personer. På kvällen hade E fotbollsmatch.

Detta är min sista semestervecka och sista sommarlovsveckan för L och A. Man undrar vart hela den långa härliga ledigheten tog vägen men så känner man ju varje år. Jag har hunnit med mycket och är nöjd med min sommar. Jag gillar mitt jobb (men hade gärna sovit längre på morgnarna). J har sommarlov ytterligare en veckan eftersom skolorna börjar senare i grannkommunen. Både han och E jobbar sista veckan på sina sommarjobb.

Som vanligt kan man klicka på bilderna.

Kommentera

