Österlen

Vi hade tänkt att åka iväg en liten runda med husvagnen när besiktningen var klar men eftersom vi hade tider inbokade både idag och imorgon och i helgen räcker inte tiden. Istället gjorde vi en dagsutflykt till Österlen igår. En dag är egentligen alldeles för kort tid speciellt som det tar ett tag att köra dit också men en dag är ju bättre än ingenting. Det var flera år sedan vi var där nu. Det är på Österlen jag har mina rötter på min mammas sida av släkten. Min mormor och morfar bodde där och jag har tillbringat många lov och helger på denna underbara hörna av vårt land, längst ner i sydöstra hörnet. Vi körde förbi huset som var mormor och morfars, roligt att det fortfarande är välskött.

t2

t1

Vi år lunch på Ingelstad kalkon, gott som vanligt 🙂 Vi gick en runda i Kåseberga, det är alltid lika fascinerande att komma till Ales stenar. Men vad mycket folk det var där! De andra fotona blev inte bra för de kryllar av människor. Att besöka Ales Stenar gör en nutida människa ödmjuk och ger en svindlande känsla av alla de generationer vi har mellan de som byggt området och dagens tekniktyngda stressade besökare som tystnar av vördnad på platsen. Vilket jobb att få upp stenarna och vilken precision de är placerade med.   Här kan du läsa mer.

1

3

Det blåste väldigt mycket vid kanten, vad som kanske inte syns på de här fotona är höjden på kusten!
5

6
Nere i hamnen köpte vi glass.
10

11

Vi hoppade över Stenshuvud denna gången eftersom det regnade men vi gjorde ett besök i Kiviks musteri. Jag har några foton från Brösarps backar också men de visar jag i ett eget inlägg. Allt är ställen som jag själv har besökt hundratals gånger i barndomen men nya för de som inte bor i denna änden av landet 😉

Idag håller L och A på att inreda på ovanvåningen i kojan. Förut var det J som höll till där men han har vuxit ifrån det och inte varit där de senaste två åren så nu fick tjejerna överta även den våningen. De har burit ut sina schleich hästar, tillhörande stall och ett av dockskåpen och håller nu på att fixa iordning. Foto kommer kanske även på detta. Kan ju visa den senaste käpphästen som L sydde förra veckan. Så nu har vi snart ”stall” i två våningar.

hast

Kommentera

