Blandat

Här kommer ett blandat inlägg, ni kanske tycker att jag är tjatig med mina promenader men det är ändå det jag tänkte börja med. Jag har kunnat göra mina promenader i drygt en månad nu och har även kunnat öka på sträckan och är nu uppe i ca 9 km/dag. Med tanke på hur ont jag har haft innan så hade jag mina tvivel om att jag någonsin skulle kunna gå så mycket igen så jag är så tacksam att inlägg och skor fungerar för mig. Under de här fem åren som jag har haft problem med hälsporre så har jag gått upp i vikt, nu hoppas jag på att kunna göra något åt det men som jag har skrivit innan så har jag nog väldigt långsam ämnesomsättning. Men nu efter en månad hade jag äntligen minus på vågen i går, 134km promenader i augusti månad (jag började gå regelbundet den 7/8) har gett ett minus på 1,5kg. Tidsmässigt så behöver jag promenera i 19 timmar för att tappa 1 kg och då har jag ett kaloriintag på ca 1100/dag. Men jag är glad att det går åt rätt håll nu och hoppas på att fötterna håller.

Igår fick jag det glädjande beskedet att jag fått en tillsvidareanställning som specialpedagog i K Kommun. Det känns skönt, sedan vet jag ju inte vad som händer när legitimationskravet på speciallärare med inriktning mot utvecklingsstörning kommer 1:a juli 2018 men jag väljer att leva här och nu. Jag trivs och jag lär mig nya saker och en tillsvidareanställning känns ändå tryggare. (Jag sa upp min gamla tillsvidareanställning för att kunna jobba som specialpedagog istället för förskollärare efter min nya examen).

Den tredje saken är att jag på eget önskemål fr.o.m. denna veckan jobbar 90% istället för heltid (där hade jag tur för tillsvidareanställningen är från 1/9 så jag har fått heltid i grunden trots att jag hade lämnat in ansökan om tjänstenedsättning) I mitt fall innebär det 40 timmar i veckan istället för 45. På heltid jobbar jag 40 timmar på arbetsplatsen och har 5 timmar i förtroendetid.  Nu är det 36+4,5. Jag trivdes bra med att jobba heltid och det fungerade bra men tillsammans med pendling på drygt 1 timme/ dag så kände jag att fritiden var väldigt knapp. Helgerna har gått åt till att städa och tvätta ikapp. De extra lediga timmarna ska jag använda dels till motion för att komma i form igen, dels till livskvalité typ kanske hinna ta en fika någon gång (rimmar kanske illa med viktnedgång men det finns nyttigt fika) uträtta ärenden som annars är svårt att hinna med. Jag ska inte i huvudsak tvätta och städa men tänker att genom att hinna köra ett par omgångar tvätt extra i veckan så blir det lite mer fritid på helgen. Förut när jag har jobbat deltid har jag gjort det för barnens skull, nu är det i huvudsak för min egen skull. Ibland måste man stanna upp i livet, ni vet när man känner att ekorrhjulet snurrar för snabbt och tiden bara springer ifrån en och man undrar var roligheterna finns och hur de ska hinnas med. Nu är jag en ganska anspråkslös person så mina krav på vardagsunderhållning är inte så stora som det kan låta. Även om jag inte har gått ner i tid för barnens skull så kommer det förhoppningsvis dem till godo ändå, vi får lite extra tid tillsammans.

Slutligen ett foto från kvällens promenad:
sept
Min favoritplats stenhällen nere vid sjön.

One thought on “Blandat

  1. Vad bra att du lyssnar på din kropp och själ och ser till att du får tid för dig själv; man vet ju inte hur man mår i framtiden… Och grattis till din tillsvidareanställning; vad bra att du är tillfreds:) Själv har jag det lite tungt just nu så jag har beslutat mig för att släppa på alla julspärrarna; nu är det fritt fram för julfilmer och julmusik. Jag behöver all hjälp jag kan få av den mysiga känslan jag får av julassociationerna…

    Gilla

Kommentera

