Årets sista dag

Så har vi kommit till årets sista dag och imorgon är det ett nytt år, 2017. När jag var barn var nyårsafton mest en glad dag med familjen, man fick vara uppe så långe man orkade och i bästa fall höll man sig vaken till 12-slaget och fick titta på raketerna. I senare tonåren och fram tills vi fick barn firade vi med goda vänner, när vi fick barn blev det åter en familjehögtid med god mat och dryck. Men sedan 2006, året då mamma fick cancer har mina känslor för nyårsafton ändrats en del. Jag tänker allt mer på vad det nya året för med sig, självklart glädje och nya utmaningar men även ett vemod inför vilka som inte kommer att finnas med oss hela nästa år…

Ikväll kommer vi att fira som vanligt med god mat, det är en av få gånger på året som vi äter 3-rätters och menyn ser ut som den oftast gör hemma hos oss och säkert många andra. Först blir det avocado med räkröra, därefter hasselbackspotatis, oxfilé och vegetariskt alternativ, rödvinssås och sparris. Till efterrätt ska jag göra chokladmoussé i tre lager. Jag vaknade i morse med huvudvärk (förkyld) men nu känner jag mig lite piggare så jag ska snart börja med efterrätten. Senare på kvällen äter vi ost, kex och vindruvor. Lite trist bara att jag  inte känner några smaker p.g.a. förkylningen men så länge vi slipper magsjuka i huset ska jag inte klaga!  Vi blir troligen åtta personer ikväll. Nu börjar det bli dags att önska er ett fint avslut på 2016 med familj, goda vänner och god mat och sedan ett bra år 2017 med glädje, lycka och nya utmaningar.
2017-happy-new-year-greeting_1940328
Bild från nätet

One thought on “Årets sista dag

Kommentera

