Nyårsafton och 2017

Årets första dag 2017, nyårsdagen. Ett helt år ligger framför oss likt en oskriven bok att fylla. Jag hoppas att det kommer att bli ett år med mindre krig, elände och främlingsfientlighet i världen än året som gick.

Jag firade en fin nyårsafton igår med min familj och lite vänner. De båda äldsta tonåringarna firade delvis med kompisar men vid 01 var alla hemma och vi hade även lite övernattande tonårsgäster. Den här förkylda tanten sov längre än tonåringarna i dag…
Nu har min pappa kört hem igen och våra yngsta tjejer följde med honom för några dagars jullov i Skåne.

Här kommer lite foton från min nyårsafton, ni som kommer från julbloggen har redan sett min dukning:
dukning1
Jag har varit ganska seg av förkylningen (huvudvärk) och hade därför inte förberett någon dukning men jag samlade ihop alla mina silverfärgade glaslyktor. Sedan dekorerade jag även med metalldekorationer från min scrapvrå. Jag dukade med enbart vitt och glas (servetter och servis) och det blev väldigt effektfullt i all sin enkelhet så jag blev jättenöjd med min snabbt påkomna dukning.
dukning2
Till förrätt åt vi avocado med räkröra, en favorit sedan 80-talet som fått  hänga med ganska många nyårsaftnar. Det är väldigt gott i all sin enkelhet.
mat1
Till huvudrätt oxfilé med hasselbackspotatis och sparris. Jag äter mestadels vegetariskt numera men någon gång i veckan äter jag kött, egentligen mest för att jag vill kunna äta det jag blir bjuden på när jag är borta men just oxfilén till nyårsafton är en sådan maträtt jag vill hålla kvar. Anledningen till att jag äter vegetariskt är främst hur djuren behandlas men jag tycker även att jag mår bättre fysiskt inte bara psykiskt av vegetarisk kost men det visste jag ju inte att jag skulle göra när jag började. Men som sagt, är jag bortbjuden så äter jag det som bjuds. Vår 13-åring däremot äter helt vegetariskt men till henne tar vi med oss något när vi är bortbjudna ifall värdarna tycker det är krångligt. Annars är hon inte kräsen utan kan äta bara potatis och grönsaker, det gör hon hos kompisar.
mat2
Till efterrätt slutligen hade vi chokladmoussé i tre lager, mörk choklad, mjölkchoklad och vit choklad med apelsin i.
mat3

Önskar er en fortsatt bra nyårsdag och ett gott nytt år!

Kommentera

