Fjärde deltävlingen

Så har vi hört alla låtarna i årets melodifestival och helgens skräll enligt medierna och Europa är varför Loreen inte gick direkt till finalen. På det har jag förstås inget svar men hon måste ta sig vidare från andra chansen. Kanske är hennes låt för svår eller för stor för melodifestivalen där trallvänliga sånger som fastnar direkt brukar ha större chans. Men jag tror att Loreens nummer vinner på att lyssnas på fler gånger. Sedan får jag ju säga att jag är tveksam till det politiska i numret, ”vi i väst” gillar inte när östländerna blandar in politik ska vi då göra det själva? Jag är kluven för samtidigt tycker jag att hennes framträdande är mer än ett framträdande, det är konst och hennes sångröst är otrolig.  Fjällgrens känslosamma jojk gick som vanligt direkt in i hjärtat på mig, dock tveksamt hur den skulle tas emot i Eurovision. Är de mottagliga för en jojk och sång på svenska? I andra chansen håller jag på Loreen och FO&O. I duell 2 och 3 är jag inte lika säker men jag tror nog att jag håller på Lisa och Dismissed eftersom jag gillade båda numren när vi såg dem live. Men som sagt Loreen och FO&O måste gå till finalen.

Vilka håller jag isåfall på i finalen? Loreen och Fjällgren är de nummer som sticker ut mest, sedan har ju Mariette, Benjamin, Robin B, Viktoria och FO&O radiovänliga låtar men det känns mer spännande att skicka Loreen eller Fjällgren till Eurovision samtidigt skulle det kunna gå åt vilket håll som för båda två. Undrar hur Loreen skulle tas emot. Röstar de på en gammal Eurovison vinnare eller gör de det inte och skulle de förstå sig på en jojk eller bara undra varför vi skickar något sådant. De fem sistnämnda är ju mer traditionella nummer. Sedan får vi inte glömma att i Sverige är det många barn som röstar så det kan sluta hur som helst.
26

One thought on “Fjärde deltävlingen

  1. Det blir verkligen intressant i andra chansen. Jag tror inte jag kommer att rösta för jag var inte så superförtjust i någon av låtarna. Men det känns inte som om det finns en klar favorit i år…

    Gilla

Kommentera

