Påsken

Igår hade vi stor påskfest med knytkalas hemma hos mormor och morfar. Ett riktigt härligt släktkalas, jag har nog inte firat påsk med mina kusiner sedan vi var barn. Vi var 15 personer men allt gick väldigt smidigt. Min pappa hade tagit dit extra bord och stolar så att vi alla fick plats i deras vardagsrum, de bor i en marklägenhet, 2:a. Min morbror och jag gjorde upp planeringen och delade upp matlagningen. Vi åt klassisk påskmat med fokus på ägg och sill men även varmrökt lax, grillad rostbiff (min bror hade grillat den) sallad, ost och kex, potatissallad, omelett och lite annat smått och gott. Visst är det härligt med traditioner, maten som äts vid jul, påsk och midsommar är ganska snarlik i de flesta hem med klassiskt smörgåsbord vilket är kul att följa i bloggar och på FB. Vi brukar dock aldrig göra griljerad skinka annat än till julen, lite skillnad på högtiderna vill vi ha och för oss hör griljerad skinka ihop med julen. Hemma brukar vi ha köttbullar och prinskorv men vi var överens om att hoppa över det igår utan hålla det enkelt med kalla rätter förutom mormors omelett. Jag blev alldeles lagom mätt efter maten, och det är ju det man brukar säga på julen. Att man är lagom mätt efter sillen och det kallskurna… Mitt under påskmiddagen snöade det stora blaffor till snö, tänk vilken lycka ifall det varit julafton istället för påskafton. Det brukar ju alltid komma något bakslag i april och pryda grönskan med snö så varför skulle det vara undantag i år men som sagt. Vi hade hellre fått det på julafton. Idag är snön borta igen och blommorna kan resa sig upp. Jag har påskpyntat lite här hemma, inte alls som till julen men lite kycklingar, höns, en påskkärring och min lilla kanin som kommer fram både till julen och påsken. Blommor och pasteller har jag haft framme ett tag.

Jag fotograferade faktiskt lite grand igår, jag har blivit så slarvig de sista åren med att fotografera kalas mm. Blir mest natur- och matfoton men igår fotograferade jag lite människor men ingen mat 😉 dock brukar jag ju inte lägga upp foton på andra så istället får ni se lite skånskt påskväder 🙂 här hemma hade vi fått ännu mer snö, så mycket att marken var vit.
16

Påsklovet är snart slut, de där 10 härliga dagarna har gått så fort. Nu är det bara en dag kvar och ikväll är sista kvällen med ledig morgondag. Lite sorgligt men framförallt är det förstås härligt att ha varit ledig. Jag har hunnit med mycket, både att fixa här hemma, pyssla mycket och lite utflykter. I onsdags var jag i Kalmar med E, vi var både på Ikea och i klädbutiker samt åt lunch där. Jättemysigt! Jag har även varit ute i naturen en del. Ikväll blir det nog film med familjen (de som är hemma) och imorgon blir det att förbereda för jobb- och skolvecka med tvättning mm. Tvätthögarna tar visserligen aldrig slut i en sexpersonersfamilj men jag har inte tvättat varje dag under lovet (bara varannan).

2 thoughts on “Påsken

  1. Vad härligt att ni fick till ett släktkalas! Bra när man kan hjälpas åt så man får mer tid över till att umgås.
    Visst var det märkligt med snön.
    Hoppas du haft en bra vecka på jobbet efter ledigheten!

    Gilla

Kommentera

