Björketorpsstenen

Det blev uppehåll mellan skurarna igår eftermiddag och då passade vi på att åka till Björketorpsstenen.
30d

”Mäktiga runors hemlighet dolde jag här, kraftfulla runor. Den som bryter detta minnesmärke skall ständigt plågas av vrede. Svekfull död ska drabba honom. Jag spår fördärv.”

Så lyder texten på Björketorpsstenen i Björketorp, ca 7 km öster om Ronneby. Björketorpsstenen är ett av tre forntidsmonument vid ett gravfält från yngre järnåldern, 400-800 e Kr. Den fyra meter höga stenen är en av de högsta i Sverige och förmedlar en förbannelse mot den som till äventyrs skulle vilja skada den.

Stenen med sin märkliga och hotfulla inskrift, dateras till senare delen av 600-talet e Kr och nämndes i skrift första gången 1493, som gränsmärke mellan Edestad, Listerby och Hjortsberga socknar.

Ur en arkeologisk synvinkel är Björketorpsstenen, med undantag från Ales stenar den mest omdiskuterade runstenen i vårt land.

Källa: Blekinge guide

30

Runstenen är ca 4 m hög och har en urnordisk inskrift, en sk galder, en förbannelseformel. Den lyder i översättning: ”Mäktiga runors hemlighet dolde jag här, kraftfulla runor. Den som bryter detta minnesmärke skall ständigt plågas av arghet. Svekfull död skall drabba honom. Jag spår fördärv”. Det finns en sägen som berättar att förbannelseformeln gjorde avsedd verkan. Stenen har tillkommit 650-700 e Kr och har två ”livvakter”, stenar som saknar inskription. Björketorpstenen är ett av landets märkligaste runstensmonument.

Källa: Sverigeresor

30b

Strax intill stenarna ligger det en domarring. Jag tycker det är väldigt spännande med sådana här historiska lämningar. Jag har varit fascinerad av Ales stenar så länge jag kan minnas och som jag berättat förut har jag sommarjobbat på en rekonstruerad stenåldersboplats vid hällristningarna i Nämforsen 1995. Tänk om stenarna kunde tala och berätta om sin historia.

Om drygt en vecka ska jag besöka Stonehenge när jag åker till Storbritannien med min vän M. Vi ska även besöka Eastbourne, det är exakt 30 år sedan vi var där på språkresa. Det är bara vi två som åker och min familj är kvar här hemma. Naturligtvis blir det även ett par dagar i London.

30c30e

Kommentera

