Hälsotankar och kikärtstips

Många har frågat om våra nya matvanor, mina hälsotankar mm och jag lovade ett inlägg om detta. Jag har dock inte fått ihop någon bra text ännu. Nu har jag kommit fram till att jab behöver kanske inte göra det så avancerat med ett långt inlägg om mina tankar utan ta lite i taget när jag har tid och inspiration till att skriva. En stor förändring är att jag sedan i somras äter nästan helt vegetariskt. Jag kommer nog inte att bli 100% vegetarian, jag har läst på om min blodgrupp och kroppstyp och jag mår enligt det bäst av att äta blandkost. Däremot äter jag nästan enbart vegetarisk kost hemma men äter det jag blir bjuden på när jag är borta. Ibland blir det kött även för mig här hemma, t.ex. åt jag vår traditionella oxfilé till nyår och någon gång sedan dess har jag köpt hem pastrami. Fisk äter jag i någon form varje vecka.

DSC_0233

Jag har alltid ätit nyttigt så i övrigt har jag inte gjort några förändringar direkt. Det finns olika dieter mm mer eller mindre baserade på forskning och jag vill inte bege mig in i någon sådan debatt. Istället tror jag på att lära känna sin egen kropp och vad den mår bra av. Själv skulle jag aldrig kunna äta t.ex. LCHF som många lovordade för några år sedan. Jag har visserligen inte testat men jag blir dålig om jag äter för fet mat. Jag blir illamående efter en timme… men bara för att jag inte tål fet mat så är det ju inte så för andra. Jag kan bli ganska avigt inställt när människor försöker frälsa andra med sin egen kosthållning utan en tanke på att det som passar dem kanske inte passar andra. Just LCHF anhängare har jag träffat på en hel del. Jag är jätteglad för deras skull att de har hittat något som passar dem men själv skulle jag inte må bra av att stoppa i mig så mycket fett och kött. Men det är väl när de säger till mig att frukt är onyttigt som jag blir mest trött på att lyssna. Jag försöker inte övertala dem till något annat men vet vad som passar mig. Jag mår bra av frukt och grönsaker. Min hjärna och kropp behöver kolhydrater. Däremot undviker jag vitt socker och vitt bröd. Jag har dock inget totalförbud och har aldrig haft men jag mår bäst av att undvika det. Jag äter fredagsfralla på jobbet och jag äter en macka eller kaka när jag blir bjuden eller själv har kalas. Men i min vardagskost undviker jag det för det mår jag bäst av. Att jämföra frukt med godis är för mig en konstig tanke, frukt är något naturligt som växer i trädgården. Det gör inte geléhallon, för mig är det inte samma sak. Men om någon annan inte mår bra av att äta frukt så stämmer det ju för dem. Vi är inte byggda av samma DNA eller samma blodgrupper. Däremot är det nog ingen som egentligen mår bra av att äta vitt socker… När jag har undvikit socker en längre tid och sedan äter något sött så känner jag faktiskt av det både i kroppen och på humöret. Jag känner mig rastlös och irriterad. Men som sagt, jag älskar att baka så till kalas så blir det kakor även här hemma. Visst finns det nyttiga alternativ men dels uppskattas de inte av alla, dels så blir det ganska dyrt när man är många på kalas. Ibland unnar jag mig en liten godisbit av någon favoritsort. Jag gillar t.ex mörk choklad, lakrits från naturgodiset och marsipangodis från Anthon Bergs. Det är mina laster 😉 det jag behöver jobba med är att klara av att ha en påse hemma och bara ta en eller två bitar.

DSC_0289

Är jag på kalas blir man oftast bjuden att ta om av maten, känns det oartigt att tacka nej, tänker jag på att bara ta en liten portion första omgången så att jag kan ta en till och ändå inte överäta. Eller så tar jag mest grönsaker när jag tar om. Buffé kan lätt bli en fallgrop att äta för mycket av, även där har jag inriktat mig på att äta mest av grönsakerna. Och naturligtvis, inte äta mer än en normal måltid. Varför äta så att man blir illamående bara för att det finns mycket att välja på. När vi bjuder på kalas har jag börjat att servera även frukt till fikat så kan alla välja vad de vill äta. Även om jag alltid bjuder på många sorters kakor har jag aldrig trugat gästerna att smaka av allt utan det får de själva välja. Går man på café finns det mycket att välja på men ingen äter av allt 🙂

Veckans mattips från mig blir tacokryddade kikärtor, recept finns här men de går ju att äta med andra tillbehör och egengjord kryddblandning. Jag tänker att de kan passa både till fredagstacos för de som äter det men även som ett vegetariskt alternativ på buffé.

Jag gillar både maträtter med haloumi och lagrad hårdost och i denna veckans matkasse fanns en otroligt god cashewpesto som innehöll ost. Den hittar du här. Serverades med nudlar och grönsaker men även här finns ju andra användningsområden. Jag rensade skålen med slickepott för att få med mig allt som var kvar i min matlåda 🙂

Ett annat tips är att göra grönsakswok med en bas på vitkål och blanda i teriyaki eller hoisinsås. Även gott med haloumibitar i woken. Jag har tyvärr inget recept nerskrivet men googla eller experimentera 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s